דרגות בכבד שומני

דרגות בכבד שומניכבד שומני הוא תופעה רפואית מוכרת ושכיחה המלווה לרוב גם ברמות גבוהות של שומנים בדם. התופעה מתבטאת בחדירה של רקמות שומן אל הכבד המחליפות תאים בריאים – פטוצטים ומחליפות אותם בתאי שומן בתהליך המרה.

תהליך זה בו רקמה מתחלפת בשומן מקנה לכבד מראה מנופח, "מזיע" וצהבהב.הכבד הוא אחד האיברים החשובים לתפקודו התקין של הגוף, זהו האיבר הגדול בין האיברים הפנימיים והוא חיוני בתהליכי ייצור מיצי המרה הנחוצים לתהליך העיכול ולפירוק חומרים כגון אלכוהול, תרופות וכן בהרחקת חיידקים ורעלים מהדם. הכבד הוא איבר האוגר שומנים, סוכרים וויטמינים והוא משתתף בהפיכת המזון לחומרים המשתתפים בתהליכי ייצור חלבונים בדם כגון אלבומין ופירינוגן.

גורמים ותסמינים

התופעה הינה שכיחה למדי כאשר אחד מתוך חמישה אנשים סובל מכבד שומני והיא נובעת באופן ישיר מתזונה הרוויה בשומנים, סוכרים ובחוסר פעילות גופנית. רבים מן האנשים הסובלים מכד שומני סובלים גם מהשמנת יתר. זיהוי של כבד שומני אינו ניתן לביצוע באופן חיצוני כמו באיברים חיצוניים ויש לבצע בדיקת אולטרסאונד.

החשש מהתפתחות של כבד שומני מתבסס על מצבים של עייפות כרונית ותשישות קבועה ועל חוסר בריאות כללי וחולי באופן קבוע, כל אלה בנוסף לרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם עשויים לעורר חשד על קיומו של כבד שומני. סימנים נוספים המחזקים את החדש כוללים חום, בחילות, הזעה ושומן בטני. הכבד השומני מתגלה לעתים בעת בדיקות אולטרסאונד של הבטן לצרכים אחרים או כאשר ישנן רמות בלתי תקינות של אנזימי כבד בדם.

למה זה קורה? התפתחות הכבד השומני מתרחשת כתוצאה מתנועה של רדיקלים חופשיים אשר מגבירים תהליכי חמצון של עודפי שומן בכבד מה שמוביל להפרשה של חומרים דלקתיים-ציטוקינים, שילוב של תהליך חמצון עם התהליך הדלקתי יוצרים דלקת חריפה והצטלקות.

דרגות של כבד שומני

במרבית המקרים השומן המצטבר בכבד הוא של טריגליצרידים ובמקרים אחרים ישנה הצטברות של כולסטרול ושומנים נוספים אשר השילוב ביניהם יוצר דלקת המעוררת את מחלת הכבד השומני. המחלה נחלקת למספר שלבים, כאשר הראשון שבהם קרוי כבד שומני טהור, בשלב השני נוצרות צלקות בכבד והמצב מכונה כבד שומני דלקתי והשלב המתקדם של המחלה נקרא שחמת הכבד-צירוזיס.

מקרים חמורים ביותר של כבד שומני מתפתחים לעתים גם למחלת הסרטן. ישנם שני סוגים עיקריים של כבד שומני כאשר הראשון נוצר מהשמנה ובחלק מהמקרים גם ממחלת הסוכרת ומכונה כבד שומני מסוג ראשוני, הסוג השני נגרם כתוצאה מנטילת תרופות או כתוצאה מהרעלה ומחלות מעיים שונות ונקרא כבד שומני שניוני.

טיפול

נכון להיום אין טיפול תרופתי למחלה כך שהטיפול בבעיה מתחיל במניעה בעזרת קיום אורח חיים נכון הכולל שמירה על תזונה מאוזנת והרגלי אכילה בריאים. מלבד תזונה בריאה יש להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים ומשקאות עתירי סוכר. מבחינה תזונתית יש להימנע לחלוטין מאכילת ממתקים  ומאכלים המכילים קמח לבן ולעומת זאת יש להרבות באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וסיבים  תזונתיים.

צריכת השומנים חשוב שתהיה ממקורות בריאים כגון שמן זית, טחינה או אגוזים ולא ממאכלים מטוגנים. הטיפול במחלה כולל התמודדות עם מחלות נלוות כגון סוכרת והשמנת יתר תוך הקפדה על פעילות גופנית. במידה ויש צורך בירידה במשקל, יש לבצע זאת באופן הדרגתי תוך התאמת תפריט אישי לחולה תוך התחשבות במצבו הבריאותי ואורח חייו.

אולי יעניין אותך גם:

ההשפעה של מחלת הקורונה עשויה להיות קטלנית בסובלים מכבד שומני

מה היה לנו עד עכשיו

צילום: canva, שיווק ופרסום: אינפינס סוכנות דיגיטל

הקנאביס והקמפיין: שיווק חכם בעולם הירוק

בעולם שבו שוק הקנאביס צומח ומתפתח בקצב מהיר, שיווק קנאביס הופך לתחום מרכזי בהשגת הצלחה עסקית. עם השנים, ענף זה התמודד עם אתגרים שונים, כולל הגבלות משפטיות וסטיגמות חברתיות. אך ככל שהקנאביס מתקבל יותר על הדעת כמוצר חוקי ומקובל, הזדמנויות חדשות נפתחות לשיווק קנביס בדרכים יצירתיות וחדשניות.

לקריאת המאמר »
גיל השלישי

כך תשמרו על אורח חיים בריא בשנות הזהב לחייכם

אין זה סוד שהזדקנות היא תהליך טבעי שכולנו נתקלים בו. בכל שנה שחולפת, הגוף שלנו עובר שינויים המחייבים אותנו להתאים את אורחות חיינו כדי לשמור על בריאות ואיכות חיים. עבור קשישים, ההתאמות הללו הופכות חיוניות עוד יותר, שכן שמירה על אורח חיים בריא יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות חייהם בשנות הזהב שלהם.

לקריאת המאמר »
סרום

נלחמים בהשפעות הגיל עם מוצרי הטיפוח הנכונים

במרדף הוותיק אחר נעורים נצחיים, כולם מנסים למצוא את הדרך בה יהיה אפשר לעצור את ההזדקנות הטבעית, ולהיראות צעירים ויפים גם בגילאים מבוגרים. למרות שסם החיים עדיין לא התגלה, אין ספק שטיפוח העור המודרני של היום מעניק הגנה נהדרת נגד סימני ההזדקנות הנראים לעין. עם השימוש הנכון במוצרים וידע הקשורים למלחמה בהשפעות הגיל, כל אחד יכול ליהנות מתוצאות מעניינות בחן ובביטחון.

לקריאת המאמר »
בעיות עור

בעיות עור נפוצות והטיפולים המומלצים למניעה וטיפול בהם

העור הוא האיבר הגדול ביותר של הגוף, והוא משמש מחסום מגן מפני העולם החיצון. למרות תפקיד ההגנה שלו לגוף, העור גם רגיש למגוון מצבים שעלולים לגרום לאי נוחות ולהשפיע על המראה החיצוני וההרגשה הפנימית. מאקנה ועד פסוריאזיס, הבנת בעיות עור נפוצות והטיפולים המומלצים שלהן הכרחית לשמירה על עור בריא. במאמר זה, נחקור כמה בעיות עור נפוצות ונדון באסטרטגיות מניעה וטיפול יעילות.

לקריאת המאמר »