חיסון נגד הפטיטיס B

חיסון נגד הפטיטיס Bצהבת נגיפית, הנגרמת בשל חשיפה לנגיף ההפטיטיס מסוג B, נחשבת למחלה מדבקת מאד, העשויה לפגוע באופן משמעותי בכבד אם איננה מטופלת כהלכה. ההדבקה עצמה יכולה להיגרם בשל מגע עם דם נגוע או עם נוזלי גוף נגועים, כמו נוזל הזרע, רוק או הפרשות נרתיקיות.

התסמינים הנלווים למחלה יכולים להיות קלים, אך גם חריפים. לרוב יופיעו חום, אובדן תיאבון, בחילות, עייפות וחולשה רבה, כאבים במפרקים וגם צהבת. לשמחתנו, ישנם כיום שני סוגים של חיסונים, שמטרתם למנוע את התפתחות המחלה, אך הם אינם מונעים את ההדבקה מנגיפים אחרים, כמו הפטיטיס מסוג A, הפטיטיס מסוג C או הפטיטיס מסוג E.

החיסון הפעיל

החיסון הפעיל הוא אחד משני סוגי החיסון המוצעים כיום. מדובר בחיסון שגרתי בישראל מאז שנת 1992 והוא אחראי לייצורם של נוגדנים כנגד הנגיף. החיסון, שמיוצר בתהליך של הנדסה גנטית, מורכב מחלבון המעטפת של הפטיטיס B, וכשמערכת החיסון של המחוסן נחשפת אליו, היא מתחילה בייצור נוגדנים נגד הנגיף, מבלי שיופיעו כלל הסימפטומים הנלווים למחלה.

החיסון הפעיל לא גורם למחלה, שכן איננו מכיל את הנגיף עצמו ותופעות הלוואי שלו מעטות ונדירות במיוחד. יעילותו נשמרת למשך תקופה של 20 שנה ויעילות מניעת המחלה שלו הינה בין 80 עד 100 אחוזים.

החיסון הסביל

החיסון הסביל, המהווה חלק משגרת החיסונים בישראל מאז תחילת שנות ה – 90, הוא הסוג השני והוא מורכב מנוגדנים בשם אימונו גלובולינים, הפועלים נגד חלבון המעטפת של הפטיטיס B.

החיסון מציע הגנה מידית והוא ניתן לאחר החשיפה אל הנגיף, כמו במקרים של מגע עם נוזלי גוף או עם דם של אדם שנגוע במחלה או במקרים בהם התגלה בזמן לידה שהיולדת נשאית הנגיף. במקרים אלה מומלץ לתת את שני החיסונים יחדיו, הן את החיסון הפעיל והן את החיסון הסביל.

למי מומלץ להתחסן נגד הפטיטיס B?

חיסון נגד הפטיטיס B ניתן כדרך קבע לתינוקות. יחד עם זאת, ישנם מספר קבוצות, שלהן מומלץ גם כן לקבל את הסיכון לאור הסיכוי הגבוה לחשיפתם אל הנגיף. לצוותים רפואיים, לעובדי מעבדות וגם לעובדי ניקיון בבתי חולים ובמוסדות רפואיים נוספים מומלץ לקבל את החיסון וגם לאנשים שמטפלים בנפטרים.

אנשים המתמחים בפירסינג ובקעקועים נמצאים גם הם בקבוצת הסיכון וגם אנשים החולים במחלות מסוימות, כמו מחלות כבד כרוניות, חולי כליה הזקוקים לטיפולי דיאליזה, חולי איידס וחולים המקבלים עירוי דם.

לאנשים המקיימים יחסי מין שאינם מוגנים ועם מספר רב של פרטנרים מומלץ לקבל את החיסון וגם למשתמשים בסמים. לאנשים המתכננים לעבור טיפולים מסוגים שונים במדינות בהן שכיחות המחלה גבוהה מאד, מומלץ לקבל את החיסון (מדובר לרוב בטיפולי שיניים או טיפולים קוסמטיים).

מתי אסור לחסן נגד הפטיטיס B?

ישנם מספר מצבים בהם מומלץ שלא לחסן. לאנשים שסובלים ממחלה זיהומית כלשהי או ממחלה שמלווה לה חום גבוה, כדאי להמתין עד להחלמה מלאה ואז לקבל את החיסון. לאנשים עם רגישות לאחד ממרכיבי החיסון מומלץ שלא לקבל אותו וגם במקרים בהם המטופל סובל ממחלת לב, מחלת ריאות או מחלה הקשורה בדיכוי חיסוני.