טחול מוגדל בחולים עם כבד שומני

כבד שומני וטחול מוגדלשני מצבים הקשורים זה לזה אשר מהווים סימן וביטוי לבעיה בתפקוד הכבד ומצביעים על מחלת כבד. תופעות אלה לעתים קשות לגילוי משום שלא ניתן בכל המקרים לחוש בהן או לראותן.

כבד שומני וטחול מוגדל עשויים לרמוז על תזונה לקויה או על צריכת אלכוהול מוגברת וכן יכולים להעיד על זיהום בשל חדירת טפילים או מצבים של פעילות יתר בלתי תקינה של איברים אלה.

כבד שומני

כבד שומני מוגדר כמצב בו השומן מהווה יותר מחישה עד עשרה אחוזים ממשקל הכבד, תופעה זו מרמזת על מחלת כבד העלולה להוביל לסיבוכים שונים. ברוב המקרים מדובר במחלה שקטה אשר מתגלה בשלבים מאוחרים בהם הנזק עלול להיות בלתי הפיך.

תסמיני כבד שומני

בשלביה הראשונים, המחלה קשה לזיהוי ובמידה והיא מתארכת היא עלולה לגרום לתסמינים ובעיות שונות:

  • עייפות
  • איבוד תיאבון וירידה במשקל
  • חולשה
  • בחילות
  • בלבלול, בעיות ריכוז ופגיעה בשיקול הדעת.
  • כאבים במרכז הבטן או בצד ימין למעלה.
  • כבד מוגדל.
  • כתמים כהים על גבי העור לרוב באזור הצוואר ובית השחי.

במידה והמחלה נובעת מצריכת אלכוהול, התסמינים עלולים להיות חמורים יותר ובמידה והיא אינה נובעת מצריכת אלכוהול, עשויים לחול בה שינויים לטובה עד לעצירתה המוחלטת וכן תיתכן התהפכות של המחלה או החמרתה. אחד הסיבוכים לכבד שומני הוא התפתחות של מחלת השחמת בה הכבד מאבד את יכולת התפקוד שלו.

גורמי סיכון

צריכת אלכוהול היא הסיבה המרכזית להיווצרות כבד שומני ולא מדובר בהכרח בכמויות גדולות או לאחר תקופה ממושכת של צריכת משקאות אלכוהוליים. גורם נוסף הוא גנטיקה המשפיעה על כמות האלכוהול שאדם צורך ועל הסבירות להפיכתו לאלכוהוליסט. הגנטיקה משפיעה על רמות האנזימים בכבד המשתתפים בפירוק האלכוהול ובתהליכים מטבוליים.

אנשים הסובלים מעודף שומן בכבד שלא כתוצאה מצריכת אלכוהול יכולים לחיות עם הבעיה אשר במידה ולא גורמת לדלקת או לנזק לכבד היא אינה חמורה. אך במקרים של סטיטוהפטיטיס שלא נובעת מצריכת אלכוהול היא עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לכבד אשר מתבטא בהתקשות שלו והחלפת התאים בו ברקמת צלקת עד להיווצרות מצב של שחמת.

מחלת כבד שומני שאינה נובעת מצריכת אלכוהול יכולה להיווצר כתוצאה מתעוקת חמצן הגורמת לפגיעה בתאי הכבד או כתוצאה משחרור חלבונים דלקתיים ורעילים מתאי הכבד או מתאים אחרים וכן ממצב של אפופוטוזיס – מוות של תאי כבד. גורמי סיכון נוספים להיווצרות כבד שומנים כוללים:

טיפול בכבד שומני

הטיפול בכבד שומני מתמקד במניעה וטיפול בגורמים למחלה, שינויים באורח החיים וירידה במשקל נחשבים לשיטות הטיפול המקובלות, בהעדר טיפול תרופתי אשר הוכח כיעיל. השינויים התזונתיים כוללים הפחתת רמת השומנים בדם ואיזון מצבים של סוכרת או טרום סוכרת.

הרכב הדיאטה יכול לסייע בטיפול בכבד שומני תוך הימנעות מצריכת כולסטרול ושומנים רוויים. על סמך מחקרים נמצא כי שינויים עקביים בתזונה הציגו שיפור ניכר באחוזי השומן בכבד ובדלקת בכבד במקביל לירידה של 5%-7% במשקל הגוף.

טחול מוגדל

לטחול תפקיד חשוב ומרכזי בתפקודה של מערכת החיסון כאשר בעיות בתפקודו כגון הגדלתו משפיעות באופן ישיר על מערכת החיסון.

טחול מוגדל נוצר בעקבות זיהומים כתוצאה מחדירת טפיל או כתוצאה מיתר טחוליות. גודלו של הטחול הוא כגודל אגרוף ומשקלו כ-15- גרם, זהו איבר רך הממוקם בתחתית הבטן האחראי על ייצור לימפוציטים ועל סילוקם של תאי דם אדומים שהזדקנו וגופים בלתי רצויים ממחזור הדם. הטחול מסמן חיידקים ומייצר נוגדנים כחלק מפעולתה של מערכת החיסון והוא משמש כמאגר של תאי דם .

גורמים לטחול מוגדל

בזמנים עברו הגורם המרכזי לטחול מוגדל הייתה מחלת המלריה אולם כיום ישנם גורמים אחרים בהם טפילים, זיהום, אנמיה, מחלות אוטואימוניות, לוקמיה ובעיות בריאות נוספות.

מצב של טחול מוגדל יכול להיווצר מיתר טחוליות המתבטאת בפעילות יתר של הטחול המובילה להרס של תאי דם אדומים, לבנים וטסיות הדם.

תסמינים – תסמיני טחול מוגדל משתנים בין אדם לאדם וכך גם עוצמתם, התסמינים בולטים והנפוצים הם כאבים בחלק העליון השמאלי של הבטן, חוסר תיאבון, עייפות, צרבת, עלייה בחום הגוף וחולשה כללית.

טיפול בטחול מוגדל

הטיפול משתנה בהתאם לגורם לבעיה ותמקד בו וזאת משום שרקמות הטחול אינן מגיבות לכל טיפול. זיהוי מקור הבעיה והמחלה הבסיסית הגורמת לגדילת הטחול חיוני להענקת טיפול יעיל ונכון אשר יכול להעלים את הסימפטומים השונים. במקרים של זיהום או טפיל, הטיפול יהיה תרופתי אנטיבקטריאלי.

שינויים תזונתיים עשויים לשפר את תפקודו של הכבד ובמקרים חמורים בהם קיים חשש להתפוצצות הטחול בזמן מאמץ, יבוצע הליך כירורגי הכולל הסרת הטחול.