מהו סרטן שניוני בכבד?

מהו סרטן שניוני בכבד?ישנם שני סוגים של סרטן כבד: סרטן ראשוני וסרטן שניוני. הסרטן השניוני הוא מצב שבו הסרטן החל במקום אחר, שאיננו הכבד (סרטן ראשוני), אך שלח גרורות אל הכבד. במרבית המקרים סרטן שניוני בכבד נגרם כתוצאה מהתפתחות סרטן ראשוני בקיבה, בשד, בריאה, בלבלב או במעי, אז ניתקים תאי הגידול שבאותו מקום ונישאים באמצעות מחזור הדם אל הכבד.

מהם התסמינים לסרטן שניוני בכבד?

התסמינים לסרטן שניוני בכבד משתנים בין חולה לחולה. כשמדובר בגידול קטן סביר שלא יופיעו תסמינים כלשהם ושזיהוי המחלה ייעשה במסגרת בדיקות רפואיות שגרתיות. לרוב, התסמינים לסרטן מסוג כזה הם ירידה במשקל, אובדן תיאבון, חולשה רבה, עייפות וגם בחילות.

בחלק מהמקרים יופיעו תסמינים נוספים כמו צמרמורות, חום גבוה, אי נוחות בחלקה העליון של הבטן וגם כאב באזור הכתף הימנית. תסמין נוסף הוא צהבת, הנגרמת בשל חסימת דרכי המרה וזרימת מיצי המרה המופרשים על ידי הכבד חזרה אל מחזור הדם. מיימת, הצטברות של נוזלים בחלל הבטן היא תופעת לוואי נוספת לסרטן שניוני בכבד.

אבחון של סרטן שניוני בכבד

אבחון המחלה נעשה במרבית המקרים על ידי רופא המשפחה הקבוע, ששולח את המטופל לרופא מומחה להמשך אבחון מעמיק יותר. הרופא המומחה יבצע שורה של בדיקות כדי לבדוק האם אכן מדובר בסרטן שניוני בכבד או שמא בתופעה אחרת.

האבחון כולל התייחסות אל הסימפטומים הקיימים וגם אל ההיסטוריה הרפואית של המטופל. הרופא יבצע בדיקה גופנית, הכוללת מישוש באזור הבטן העליונה כדי לבדוק האם קיימת רגישות בעת המגע באזור זה. בנוסף, יבצע גם בדיקת דם הבוחנת את תפקודי הכבד ובדיקות נוספות, במידה והוא חושש שהסרטן הגיע ממקור אחר.

סריקת אולטרא סאונד היא בדיקה נוספת, העוזרת לבחון את מצב האיברים הפנימיים לרבות הכבד. CT היא בדיקה נוספת שתוצע במרבית המקרים ולעיתים גם MRI. במידה ולא ידוע על סרטן ראשוני באזור אחר בגוף, תילקח ביופסיה.

איך מטפלים בסרטן שניוני בכבד?

הטיפול המוצע כיום לסובלים מסרטן שניוני בכבד נקבע בהתאם למיקומו של הגידול הראשוני וגם בהתאם למצבו הנקודתי של המטופל עצמו. במרבית המקרים כימותרפיה היא הטיפול המוצע, שכן אם הגידול הסרטני הראשוני הגיב אליה טוב, סביר שגם הגידול השניוני יגיב באותו האופן.

הכימותרפיה עוזרת להשמיד את התאים הסרטניים ולהאט את התפתחות המחלה. לא ניתן לרפא אותה באמצעות הכימותרפיה, אך כן אפשר לעצור אותה במקרים מסוימים. ניתוח הוא שיטת טיפול נוספת, אולם הוא מתאים אך ורק במקרים בהם הגידול מוגבל לאזור אחד בלבד, מה שעשוי לקרות לאחר הטיפול הכימותרפי.

ישנן מספר שיטות טיפול במקרים של סרטן שניוני בכבד, הנחשבות לחדשות יחסית. טיפול כימותרפי לעורק הכבד הוא אחת מהן והוא נעשה באמצעות הזרקת התרופה הכימותרפית דרך משאבה, הממוקמת בצד הבטן. הקפאת הגידול היא שיטה חדשנית נוספת, במסגרתה מחדירים מתקן מיוחד, שדרכו מזרימים חנקן נוזלי, המקפיא את האזור ובמקביל משמיד את התאים הנגועים.

אולי יעניין אותך גם:

ניקור מיימת – כל מה שצריך לדעת על הטיפול במיימת