מהם התסמינים של שחמת הכבד?

מהם התסמינים של שחמת הכבד?היא נחשבת למחלה כרונית קשה מאד, שההתמודדות אתה מאתגרת מאד עבור הסובלים ממנה. מחלת שחמת הכבד פוגעת ישירות בכבד עצמו, האחראי על סינון הדם מרעלים מזיקים ועל ייצור חומרים, הנדרשים לתפקודן התקין של מערכות הגוף השונות.

המחלה פוגעת באופן הדרגתי בכבד, על ידי יצירת צלקות ברקמות הבריאות שלו עד לכדי הפרדות של מספר אזורים והפרעה לזרימת הדם, העובר דרכו.

מהם הגורמים לשחמת הכבד?

לשחמת הכבד ישנן סיבות שונות, אולם העיקרית שבהן, היא צריכה מוגברת של אלכוהול. אלכוהוליסטים רבים סובלים משחמת הכבד, הגורמת לנזק בלתי הפיך בכבד עצמו.

יחד עם זאת, עשויות להיות סיבות אחרות לשחמת הכבד, ובמיוחד במדינות שבהן הצריכה המוגברת של האלכוהול פחות נפוצה. כמו למשל דלקת כבד נגיפית מסוג הפטיטיס B או הפטיטיס C וגם מחלות שונות הקשורות בכבד, כמו דלקת אוטאימונית בכבד, הנחשבת למחלה נדירה יחסית. ישנן מחלות תורשתיות, שיכולות גם הן לגרום למחלה, כמו מחלת ווילסון, ציסטיק פיברוזיס וגם הפרעות הקשורות להפרשת המרה.

כיצד באה לידי ביטוי המחלה?

למחלת שחמת הכבד ישנם מספר סימפטומים, המתפתחים באופן הדרגתי. בשלבים הראשונים של המחלה, אז מתחיל התהליך הצלקתי של הרקמות הבריאות, החולה איננו מודע כלל למחלה וגם לא חש כאב או אי נוחות. בשלבים המתקדמים, לאחר שנגרמה פגיעה לכבד ועם הופעת הסימפטומים השונים, ניגש לרוב המטופל אל הרופא כדי לבצע אבחון מעמיק ולקבל את הטיפול הנדרש לו.

התסמינים הבולטים של שחמת הכבד הם: בחילות והקאות, איבוד תיאבון, ירידה במשקל, כאב עמום באזור הבטן הימנית העליונה, חום, צהבת בעור, תשישות ועייפות לא מוסברת, אין אונות, הפרעות במחזור החודשי ועוד.

במקרים חריפים, כשהמחלה מתקדמת מאד, עשויה להופיע בצקת מפושטת וגם מיימת (הצטברות נוזלים בחלל הבטן). תסמינים אלה מעידים על פגיעה בכבד ועל הפרעה בתפקודו התקין – בחוסר יכולתי לפרק ולסנתז חומרים מסוגים שונים.

בבדיקה גופנית, שתבוצע לרוב בשלבים המתקדמים של המחלה ולאור הופעת תסמינים שונים, יתגלו סימנים נוספים, הנחשבים לנפוצים גם הם במקרים של שחמת הכבד. כמו: אודם בכפות הידיים, טחול מוגדל, דלדול שרירים, הגדלת בלוטת הפרוטיס, ריח של אמוניה מהפה, גניקוסמטיה (אצל גברים) ו – Spider Angioma – מצב שבו כלי דם קטנים הופכים לבולטים ומפותלים, כמעין עכבישים.

תסמינים נוספים במקרה של החמרת המחלה

במקרים חריפים, יהיו נלווים למחלה תסמינים נוספים. כמו: עלייה בלחץ הדם הפורטלי, דליות, דלקת צפק חיידקית ספונטנית (זיהום, השכיח מאד במקרים של מיימת), אנצפלופתיה כבדית (הפרעה נוירופסיכיאטרית) שיכולה להופיע בשלושה שלבים: בשלב הראשון – שינוי במצבי הרוח, בשלב השני – בלבול, בשלב השלישי – בלבול קשה ורעד ובשלב הרביעי – מצב של חוסר הכרה.

הטיפול המוצע לסובלים משחמת הכבד מותאם נקודתית לחולה עצמו ותוך התייחסות לסימפטומים הנלווים למחלה. במקרים מסוימים אפשר למנוע את החרפת המחלה והתפתחות סימפטומים חמורים יותר ובמקרים מתקדמים, הדבר איננו אפשרי וכל שנותר הוא להתמקד ולטפל בתסמינים החריפים שהופיעו.

אולי יעניין אותך גם:

האם שתיית קפה יכולה להפחית את הסיכוי למחלות כבד?

מה היה לנו עד עכשיו

צילום: canva, שיווק ופרסום: אינפינס סוכנות דיגיטל

הקנאביס והקמפיין: שיווק חכם בעולם הירוק

בעולם שבו שוק הקנאביס צומח ומתפתח בקצב מהיר, שיווק קנאביס הופך לתחום מרכזי בהשגת הצלחה עסקית. עם השנים, ענף זה התמודד עם אתגרים שונים, כולל הגבלות משפטיות וסטיגמות חברתיות. אך ככל שהקנאביס מתקבל יותר על הדעת כמוצר חוקי ומקובל, הזדמנויות חדשות נפתחות לשיווק קנביס בדרכים יצירתיות וחדשניות.

לקריאת המאמר »
גיל השלישי

כך תשמרו על אורח חיים בריא בשנות הזהב לחייכם

אין זה סוד שהזדקנות היא תהליך טבעי שכולנו נתקלים בו. בכל שנה שחולפת, הגוף שלנו עובר שינויים המחייבים אותנו להתאים את אורחות חיינו כדי לשמור על בריאות ואיכות חיים. עבור קשישים, ההתאמות הללו הופכות חיוניות עוד יותר, שכן שמירה על אורח חיים בריא יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות חייהם בשנות הזהב שלהם.

לקריאת המאמר »
סרום

נלחמים בהשפעות הגיל עם מוצרי הטיפוח הנכונים

במרדף הוותיק אחר נעורים נצחיים, כולם מנסים למצוא את הדרך בה יהיה אפשר לעצור את ההזדקנות הטבעית, ולהיראות צעירים ויפים גם בגילאים מבוגרים. למרות שסם החיים עדיין לא התגלה, אין ספק שטיפוח העור המודרני של היום מעניק הגנה נהדרת נגד סימני ההזדקנות הנראים לעין. עם השימוש הנכון במוצרים וידע הקשורים למלחמה בהשפעות הגיל, כל אחד יכול ליהנות מתוצאות מעניינות בחן ובביטחון.

לקריאת המאמר »
בעיות עור

בעיות עור נפוצות והטיפולים המומלצים למניעה וטיפול בהם

העור הוא האיבר הגדול ביותר של הגוף, והוא משמש מחסום מגן מפני העולם החיצון. למרות תפקיד ההגנה שלו לגוף, העור גם רגיש למגוון מצבים שעלולים לגרום לאי נוחות ולהשפיע על המראה החיצוני וההרגשה הפנימית. מאקנה ועד פסוריאזיס, הבנת בעיות עור נפוצות והטיפולים המומלצים שלהן הכרחית לשמירה על עור בריא. במאמר זה, נחקור כמה בעיות עור נפוצות ונדון באסטרטגיות מניעה וטיפול יעילות.

לקריאת המאמר »