תזונה מומלצת לסובלים מכבד שומני

תזונה מומלצת לסובלים מכבד שומניכבד שומני הוא תופעה שכיחה מאד במדינות מערביות והסיבות לו קשורות לרוב באורח חיים שאיננו בריא. הסובלים מכבד שומני לא תמיד מודעים לכך, שכן התסמינים הנלווים לתופעה לא נראים לעין לרוב ואפשר לזהות זאת פעמים רבות אך ורק בבדיקת דם פשוטה, הבוחנת את תפקודי הכבד. תזונה נכונה יכולה לעזור למנוע זאת וגם לשמש כמענה טיפולי לסובלים מכך.

הגורמים לכבד שומני

הכבד הוא אחד האיברים החשובים בגוף וגם הגדול שבהם. הוא לוקח חלק מרכזי מאד בתהליך העיכול וגם בתהליך חילוף החומרים והוא משפיע על תהליכים נוספים. כבד שומני הוא מצב שבו מצטברים עודפי שומן רבים מאד בכבד, עודפים הנגרמים בין אם בשל צריכה מוגברת של אלכוהול, בין אם בשל צריכת מזונות עתירים בשומן ובין אם בעקבות בעיות רפואיות הקשורות לכבד או לאיברים סמוכים.

בדיקת דם פשוטה יכולה לזהות את הבעיה הרפואית הזו וכך גם בדיקת אולטרה סאונד. רמות גבוהות של שומן בכבד משפיעות על תפקודו התקין ויכולות לגרום למחלות שונות, כמו סרטן הכבד או שחמת הכבד.

שילוב של תזונה נכונה כחלק מאורח חיים נכון ובריא

אורח חיים נכון ובריא, הכולל תפריט נכון יכול למנוע את התופעה וגם לטפל בסובלים מכך. ירידה במשקל, וגם הקלה ביותר, מפחיתה באופן מידי את הסיכוי ללקות בכך ויכולה להשפיע לטובה על תפקודי הכבד.

פנייה לדיאטנית קלינית לצורך בניית תפריט נכון היא אחת הדרכים להתמודד עם כבד שומני. ההנחיות התזונתיות הפונות אל הסובלים מכך כוללות לרוב הימנעות משתייה משקאות ממותקים, מיצי פירות וגם משקאות אלכוהוליים.

תפריט שאיננו כולל פחמימות פשוטות, כמו למשל, עוגיות, ממתקים, קמח לבן ומאפים שונים הוא מומלץ וגם כזה המתבסס על קטניות ופחמימות מלאות. שיבולת שועל, קמח חיטה מלא, כוסמת וגם עדשים מומלצים במיוחד.

לסובלים מכבד שומני כדאי לשלב בכל ארוחה ירקות בקליפתם וגם ירקות עליים, העשירים בוויטמין E, שחשוב מאד לגוף. מומלץ להמעיט בצריכת פירות ולא לאכול יותר משתי מנות פרי ביום. כדאי להימנע, או להמעיט, מצריכת מזונות המכילים שומן טראנס או שומן רווי, כמו בשרים שמנים, גבינות שמנות או מאפים למיניהם המכילים חמאה או מרגרינה.

במקום זאת, כדאי לצרוך מוצרי חלב ובשר רזים יותר, עם עד 5 אחוזי שומן. ישנם רופאים הממליצים לשלב גם תוספי תזונה למיניהם, כמו למשל אומגה 3. וכמובן, פעילות גופנית לצד תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת, יכולה לתרום לא מעט, לעזור בירידה במשקל וגם בהתמודדות עם הבעיה.

אורח חיים בריא – חשוב לטיפול ולמניעה של כבד שומני

על פי לא מעט מחקרים נמצא קשר בין אורח חיים בריא לכבד שומני. אנשים, הסובלים מעודף משקל ותזונתם איננה בריאה, נמצאים בקבוצת הסיכון ללקות במחלות שונות, לרבות כבד שומני. אימוץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה וגם פעילות גופנית הוא חלק בלתי נפרד מהמניעה וגם מהתמודדות עם הבעיה. הדבר נכון לנשים ולגברים כאחד, לצעירים וגם למבוגרים.

לסובלים מבעיות רפואיות נוספות, כדאי במקביל, להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לוודא שהתפריט המוצע אכן מספק את המענה המתאים לגוף.

אולי יעניין אותך גם:

ההשפעה של מחלת הקורונה עשויה להיות קטלנית בסובלים מכבד שומני