דלקת בדרכי מרה

דלקת בדרכי המרהדלקת בדרכי מרה, המכונה גם "כולנגיטיס", נגרמת לרוב בשל חיידק, המגיע ישירות מחיידק, שנוצר באזור שבו משיקות דרכי המרה לתריסריון.

הדבר קורה בדרך כלל במקרים בהם חסומות דרכי המרה על ידי אבני המרה, תופעה הנחשבת לנפוצה יחסית, ובעיקר בקרב נשים. לדלקת עצמה עשויים להיות נלווים תסמינים שונים, ובמקרים חריפים היא יכולה גם להיות מסכנת חיים. מסיבה זו חשוב לזהות אותה כבר בשלביה המוקדמים כדי למנוע את החרפתה ולאפשר ריפוי מלא.

גורמים

דלקת בדרכי המרה נגרמת בשל זיהום חיידקי, בעקבות חסימת דרכי המרה על ידי אבנים, בדרך כלל (ב – 10 עד 30 אחוז מהמקרים). חסימה זו גורמת למצב של הצטברות נוזל מרתי, ללא יכולת ניקוז. הצטברות הנוזל מושכת חיידקים רבים, המגיעים מדרכי העיכול, עד ליצירת זיהום חיידקתי שלאחריו מגיעה הדלקת.

מדובר בחיידקים שליליים, כמו אי-קולי, אנטרוקוקוס וקלבסיילה, אך אלה יכולים להיות גם חיידקים חיוביים, כמו אנטרוקוקוס, שנמצא במעי. סיבות אחרות, שיכולות גם הן לגרום למצב זהה, הוא גידול בלבלב, אשר חוסר את צינור המרה או היצרויות, העשויות להופיע באזור עצמו.

תסמינים

התסמינים הנלווים לדלקת בדרכי מרה הם מגוונים. במקרים של דלקת יכול להופיע חום, יכולים להופיע כאבי בטן וגם צהבת. הצהבת היא סימן מובהק לכך שישנה פגיעה ביכולת ניקוזו של הנוזל המרתי מן הכבד, ובמקרים חריפים יותר, כשמצבו של החולה מתדרדר, יופיעו תסמינים נוספים, כמו בלבול ולחץ דם נמוך, יחד עם כאב בטן, צהבת וחום. במצבים אלה מדובר בסכנת חיים, המצריכה טיפול מידי.

אבחון

האבחון יעשה תוך כדי התייחסות לתסמינים השונים, שהופיעו אצל החולה, כאלה המרמזים על דלקת בדרכי המרה. בשלב הראשוני תבוצע בדיקה פיזית, במהלכה יוכל הרופא לזהות האם קיימת רגישות בבטן הימנית העליונה, האם ישנה צהבת וגם חום.

כחלק מאבחון מעמיק ומקיף יותר, תבוצענה מספר בדיקות. בדיקות דם יכולות להראות על עלייה בחלבון CRP, המעידה על מצב דלקתי ועל תפקודי כבד אבנורמליים. בדיקה נוספת, הנחשבת לנפוצה מאד כיום, היא בדיקת ERCP, במהלכה מכניסים אנדוסקופ, דרך הפה, ישירות אל התריסריון ומשם אל דרכי המרה. במהלך הבדיקה מזריקים חומר ניגוד כדי לראות את דרכי המרה על ידי צילום רנטגן.

בדיקה זו מתבצעת במקרים חריפים לרוב. בדיקה נוספת, שגם אותה מבצעים לעיתים כדי לבחון האם ישנה חסימה בדרכי המרה היא בדיקת CT ובדיקה מסוג אחר היא בדיקת EUS, העוזרת לבחון את טיב החסימה. במצבים מסוימים נלקחת ביופסיה.

טיפול

דלקת בדרכי המרה הינו מצב רפואי המצריך אשפוז בבית חולים. מטופל המגיע לבית החולים כשהוא סובל מדלקת כזו מקבל נוזלים ואנטיביוטיקה במשך תקופה של בין 7 עד 10 ימים. במרבית המקרים יחול שיפור בתוך 24 עד 48 שעות מרגע האשפוז.

במידה ומצבו של החולה מתדרדר, מבצעים הליך של ניקוז על ידי הכנסת צינורית ישירות דרך דרכי המרה. במידה ולא ניתן לפתוח את החסימה שנוצרה, יש לבצע הליך ניתוחי הכולל פתיחת בטן. ניתוח להסרת כיס המרה יבוצע במקרים בהם הדלקת היא על רקע של אבנים בכיס המרה.