הפטיטיס מסוג e

הפטיטיס מסוג eדלקת כבד נגיפית נגרמת כתוצאה מהופעת נגיפים שונים, כאשר  נגיפי הפטיטיס מסוג  a,b, ו-c נחשבים נפוצים יותר ואילו התפרצות של הפטיטיס מסוג d ו- e נחשבת נדירה באופן יחסי, כאשר מחלות אילו נפוצת בעיקר במדינות מתפתחות.

הפטיטיס מסוג e נקשרת בעיקר למדינות הנגועות בזיהום מיימי, כאשר היא מועברת דרך הצואה. מחלה זו מתבטאת בכבד דלקתי, זאת כתוצאה מהימצאותו של וירוס ה-hev, אשר משמש כגורם מזהם הן בקרב בני אדם והן בקרב חיות.

מחלה זו מתבטאת לרוב בסימפטומים מתונים, כאשר ברוב המקרים היא חולפת מעצמה תוך מספר שבועות ללא כל צורך בטיפול רפואי . אולם, במקרים מסויימים, בעיקר כאשר מדובר בנשים הריוניות או באנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, מחלה זו עלולה להסתבך תוך גרימת נזק כרוני לכבד.

סימפטומים אופייניים להפטיטיס מסוג e

הסימפטומים הנלווים להפטיטיס e זהים פחות או יותר לאותם תסמינים הקשורים בסוגי הפטיטיס אחרים, בין אם מדובר בצהבת קלה, שתן כהה, עייפות, בחילות, כאבי בטן או חוסר תיאבון, כאשר לרוב תסמינים אילו מופיעים בין 15 ל-60 ימים מרגע ההידבקות במחלה עצמה. הסימפטומים אינם אחידים ומשתנים מאדם לאדם, זאת בהתאם לחומרת הנגיף. עם זאת, ברוב המקרים מדובר במחלה מתונה אשר חולפת מעצמה תוך מספר שבועות, ללא צורך בטיפול מיוחד.

הגורמים להתפתחות הפטיטיס מסוג e והתפלגות גיאוגרפית של המחלה

כאמור, מחלה זו נפוצה בעיקר בקרב מדינות המתאפיינות בתברואה לקויה כמו מדיניות מסויימות באסיה באפריקה ובמרכז אמריקה, כאשר וירוס ה-hev נטמע בגוף דרך הצואה, זאת כתוצאה מצריכה של מים מזוהמים או מזון אשר אינו ראוי לאכילה, בעיקר בשר אשר לא מבושל דיו.

במדינות מתפתחות כדוגמת הודו ניתן להבחין בהתפרצויות המוניות של מחלה זו עקב זיהום יתר של המים בעת מזג אויר סוער. עם זאת, בניגוד לסוגים שונים של הפטיטיס, מחלה זו אינה עוברת דרך מגע עם אדם אחר.

אמנם מחלה זו נפוצה בעיקר באזורים מתפתחים, אולם לעתים היא מתפרצת גם בארצות המערב, כאשר ברוב המקרים מצב זה נוצר כתוצאה  משהייה ממושכת במדינות המועדות להתפשטות המחלה או כתוצאה מאכילת בשר נגוע או לא מבושל דיו.

כיצד ניתן לאבחן הפטיטיס מסוג e

כאמור, הפטיטיס e מתאפיינת בתסמינים שונים הנלווים למחלות כבד נגיפיות אחרות, כך שבמקרים רבים נוצר קושי לקשר בין הופעת הסימפטומים השונים לקיומה של המחלה. בדרך כלל, כאשר בדיקה גופנית לא מראה על הימצאות של צהבת, הרופא לא בהכרח יקשר את תלונותיו של החולה למחלה זו.

לרוב, על מנת לאבחן מחלה זו יש לערוך בדיקת מעבדה לצורך גילוי נוגדני hev בדם, בין אם מדובר בנוגדני – pcr,lgm או lgg.

הפטיטיס e – טיפול ומניעה

כאמור, ברוב המקרים מדובר במחלה מתונה אשר חולפת מעצמה תוך מספר שבועות, כך שרוב החולים בה אינם נזקקים לטיפול רפואי. מעבר לכך, עד עתה לא נמצא טיפול קונקרטי אשר מסייע בריפוי המחלה. עם זאת, יש להימנע משתיית אלכוהול בעת ההידבקות במחלה, שכן פעולה זו עשויה להחמיר את הסימפטומים הנלווים לה ולגרום נזק נוסף לכבד.

במקרים מסויימים, כאשר מדובר בנשים בהריון או בחולים בעלי מערכת חיסון מוחלשת כתוצאה מהתמודדות עם מחלה נלווית או טיפול תרופתי כזה או אחר, הפטיטיס מסוג e עלולה להתפתח לכדי זיהום קשה באזור הכבד, עד כדי אשפוז בבית החולים לצורך השגחה.

מאחר ועדיין לא נמצא טיפול יעיל במחלה זו וטרם אושר רשמית חיסון המונע את התפרצותה, ניתן לנקוט במספר צעדים על מנת להפחית את הסיכוי להידבק בה, בין אם מדובר בבישול יסודי של בשר ומוצריו, הימנעות מאכילת בשר לא מבושל דיו והקפדה על שטיפת ידיים בטרם ניגשים לאכול. בנוסף- כאשר שוהים במדינות המתאפיינות בתברואה ירודה יש להקפיד להרתיח מים המיועדים לשתייה ולהימנע מרחצה באזורים הנגועים המים מזוהמים.

מה היה לנו עד עכשיו

צילום: canva, שיווק ופרסום: אינפינס סוכנות דיגיטל

הקנאביס והקמפיין: שיווק חכם בעולם הירוק

בעולם שבו שוק הקנאביס צומח ומתפתח בקצב מהיר, שיווק קנאביס הופך לתחום מרכזי בהשגת הצלחה עסקית. עם השנים, ענף זה התמודד עם אתגרים שונים, כולל הגבלות משפטיות וסטיגמות חברתיות. אך ככל שהקנאביס מתקבל יותר על הדעת כמוצר חוקי ומקובל, הזדמנויות חדשות נפתחות לשיווק קנביס בדרכים יצירתיות וחדשניות.

לקריאת המאמר »
גיל השלישי

כך תשמרו על אורח חיים בריא בשנות הזהב לחייכם

אין זה סוד שהזדקנות היא תהליך טבעי שכולנו נתקלים בו. בכל שנה שחולפת, הגוף שלנו עובר שינויים המחייבים אותנו להתאים את אורחות חיינו כדי לשמור על בריאות ואיכות חיים. עבור קשישים, ההתאמות הללו הופכות חיוניות עוד יותר, שכן שמירה על אורח חיים בריא יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות חייהם בשנות הזהב שלהם.

לקריאת המאמר »
סרום

נלחמים בהשפעות הגיל עם מוצרי הטיפוח הנכונים

במרדף הוותיק אחר נעורים נצחיים, כולם מנסים למצוא את הדרך בה יהיה אפשר לעצור את ההזדקנות הטבעית, ולהיראות צעירים ויפים גם בגילאים מבוגרים. למרות שסם החיים עדיין לא התגלה, אין ספק שטיפוח העור המודרני של היום מעניק הגנה נהדרת נגד סימני ההזדקנות הנראים לעין. עם השימוש הנכון במוצרים וידע הקשורים למלחמה בהשפעות הגיל, כל אחד יכול ליהנות מתוצאות מעניינות בחן ובביטחון.

לקריאת המאמר »
בעיות עור

בעיות עור נפוצות והטיפולים המומלצים למניעה וטיפול בהם

העור הוא האיבר הגדול ביותר של הגוף, והוא משמש מחסום מגן מפני העולם החיצון. למרות תפקיד ההגנה שלו לגוף, העור גם רגיש למגוון מצבים שעלולים לגרום לאי נוחות ולהשפיע על המראה החיצוני וההרגשה הפנימית. מאקנה ועד פסוריאזיס, הבנת בעיות עור נפוצות והטיפולים המומלצים שלהן הכרחית לשמירה על עור בריא. במאמר זה, נחקור כמה בעיות עור נפוצות ונדון באסטרטגיות מניעה וטיפול יעילות.

לקריאת המאמר »