איך מטפלים בסרטן הכבד?

איך מטפלים בסרטן הכבד?סרטן הכבד הוא בין חמשת סוגי הסרטן השכיחים ביותר בעולם והוא גורם לבין 80 עד 90 אחוז מסרטני הכבד הראשוניים. הסיבות לסרטן הכבד הן דלקת כבד נגיפית כרונית, על רקע הדבקות בהפטיטיס B והפטיטיס C וגם מחלות שונות, הקשורות לכבד עצמו, כמו מחלת הכבד השומני, מחלות כבד גנטיות שונות, מחלת כבד של דרכי המרה של מערכת העיכול ועוד.

בעוד שבעבר נחשבה מחלת סרטן הכבד למחלה חשוכת מרפא, שכן גילוייה היה לרוב רק בשלבים המתקדמים מאד שלה, הרי שכיום ישנם טיפולים רבים מאד, שיכולים להקל על החולים ולהאריך את חייהם.

טיפול ניתוחי

ישנם, כאמור, סוגי טיפול שונים, המוצעים כיום לחולים במחלת סרטן הכבד, שחלקם יכולים להביא לריפוי מלא. סוג הטיפול נקבע בהתאם לשלב שבו אובחנה המחלה, למאפייני הגידול וגם למצבו של החולה.

ניתוח לכריתת הגידול שנמצא מתאים במקרים בהם מדובר בגידול אחד בודד וקטן יחסית וכשתפקודי הכבד מאפשרים זאת. מכיוון שפעמים רבות הסרטן מתפתח לאור מחלת כבד כרונית, לא תמיד ניתוח הוא הפתרון המתאים, ולכן רק 10 אחוז מהחולים בסרטן מועמדים להליך זה.

הרס תאי הגידול

טיפול מסוג אחר, המוצע גם הוא לסובלים מסרטן הכבד, הוא כזה הכולל הרס נקודתי של תאי הגידול. הדבר נעשה על ידי הזרקת חומרים מיוחדים, כמו למשל חומצה אצטית או אתנול (אלכוהול), המגיעים ישירות אל הגידול והורסים את רקמותיו.

בעזרת אולטרסאונד, ניתן לפקח על תהליך החדרת החומר. טיפול זה מתאים במקרים בהם מדובר בגידולים קטנים או בינוניים והוא מאפשר הרס מקומי של תאי הגידול ומבלי לגרום לפגיעה כלשהי ברקמות הבריאות האחרות של הכבד. לטיפול עשויות להיות נלוות מספר תופעות, כמו הפרעות בתפקודי כבד, כאבי בטן או חום, ובמקרים נדירים מאד ייתכנו סיבוכים קשים.

כימותרפיה דרך המפשעה

הליך טיפולי נוסף כולל החדרת צנתר מיוחד דרך כלי הדם שבמפשעה המגיעים ישירות אל הכבד. דרך הצנתר מוזרקת כימותרפיה ובמקביל מבצעים סגירת העורק, עד לכדי נמק, המזין את הגידול.

סגירת העורק נעשית באמצעות כדורי זכוכית קטנים או באמצעות ספוג נמס והדבר מתאים במקרים בהם המחלה בשלביה המוקדמים או נחשבת לקלה יחסית. תופעות הלוואי של ההליך יכולות להיות כאבי בטן, הפרעה באנזימי הכבד, חום או במקרים נדירים במיוחד סיבוכים קשים.

החדרת חומר רדיואקטיבי

שיטת טיפול זו דומה לשיטה הקודמת. היא כוללת הזרקת כדורי זכוכית, המכילים חומר רדיואקטיבי מיוחד – Yttrium90, הגורם להרס התאים הסרטניים. לפני תחילת הטיפול מוודאים שאין מעקפים של כלי דם כדי לאפשר את הגעת החומר ישירות אל הכבד ולא אל רקמות אחרות. מדובר בטיפול יקר מאד, בהשוואה לטיפולים אחרים וגם כזה שאיננו מתאים לכל החולים.

איזה טיפול הכי מתאים?

סוג הטיפול נקבע, כאמור, בהתאם למידת התאמתו של המטופל אל ההליך עצמו וליכולתו של הטיפול להציע באותו מקרה את המענה הנכון ביותר עבורו. במסגרת בחינת אפשרויות הטיפול הקיימות חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל, המתמחה בתחום, ולבדוק איזו מהן היא המתאימה ביותר וזו המשיגה את התוצאות הרצויות.

קראו עוד:

מחלת כבד פוליציסטי