טיפול במחלת שחמת הכבד

טיפול במחלת שחמת הכבדאת מחלת שחמת הכבד לא ניתן לרפא, אך כן ניתן לטפל בסימפטומים השונים הנלווים לה וגם להאט את קצב התקדמותה ואת החרפתה. הטיפול המוצע כיום לסובלים מהמחלה מותאם נקודתית לכל מטופל, תוך התייחסות לסיבות שבגינן היא הופיעה. מטרתו העיקרית היא למנוע, כאמור, סיבוכים, ולאפשר למטופל לשוב לשגרת חייו ככל שניתן, מבלי שהדבר ישפיע עליו (במידה וזה אכן אפשרי).

טיפולים המתייחסים לסימפטומים הנלווים למחלה

שחמת הכבד מלווה במספר סימפטומים. אפשרויות טיפול מסוג מסוים הן אלו המתמקדות בסימפטומים, המופיעים לרוב בשלבים המתקדמים של המחלה. הטיפול במקרים כאלה יהיה טיפול תרופתי, שנועד למנוע מצבי זיהום האופייניים לרוב למקרים של שחמת הכבד, טיפול תרופתי, שנועד להקטין את הלחץ בווריד השער, אותו כלי דם שמנקז את הכבד וגם שינוי תזונתי, הכולל מזונות דלים בנתרן כדי למנוע ולצמצם ככל שאפשר את צבירת המים בגוף (מצב של מיימת, האופייני מאד למחלות כבד ובמיוחד לשחמת הכבד) ומשחות וקרמים מיוחדים, שנועדו להקל על הסובלים מתחושת גרד בגוף.

טיפולים המתייחסים לסיבוכים, הנלווים למחלה, ובעיקר במצבים סופניים

במצבים מתקדמים של המחלה עשויים להיות נלווים לה מספר סימפטומים, הנחשבים למסכני חיים. מדובר בסיבוכים הנגרמים בשל נזק ממשי לכבד, שאיננו מסוגל להמשיך ולתפקד באופן תקין. במצבים חריפים האפשרות היחידה כדי להקל על המטופל היא להתמקד בסימפטומים אלה. במקרים של הופעת צהבת בעור ובאזור הלבן של העיניים, הרי שמדובר בסימפטום למחלה, המהווה ביטוי לכשל הכבדי. לא ניתן לטפל בסימפטום זה אלא יש להתייחס אל המחלה עצמה.

במקרים בהם מופיעות דליות בוושט והחולה מקיא דם, אפשר לטפל בדליות באחת מתוך האפשרויות הבאות. אפשרות אחת היא באמצעות חבישה, שאותה מבצעים במסגרת ניתוח אנדוסקופי. אפשרות אחרת היא סקלרותרפיה, שבמהלכו מזריקים אל הדליות חומר מיוחד הגורם להקרשות הדם וליצירת צלקת העוזרת למנוע את הדימום. אפשרות נוספת היא ניתוח הכולל החדרת צינורות לרוחב הכבד כדי לחבר בין שני ורידים גדולים וליצור נתיב זרימה חדש לדם, מה שמקבל על הדליות ומונע את הלחץ עליהן.

הטיפול המוצע במקרים של מיימת

אחד הסיבוכים המוכרים של המחלה היא מיימת – הצטברות של נוזלים בחלל הבטן. הדבר בא לידי ביטוי בבטן נפוחה ונגרם בשל הצלקות של רקמות הכבד הבריאות, המונעת ניקוז תקין של הנוזלים. הצטברות זו של נוזלים יכולה לגרום לזיהומים וגם להקשות באופן משמעותי על הנשימה.

במקרים כאלה הטיפול המוצע היא תזונה הכוללת מזונות דלים בנתרן ונטילה של טבליות הגורמות להשתנה מוגברת. במידה וחלה החמרה במצב, מבצעים ניקוז של עודפי הנוזלים אחת לכמה שבועות, על ידי החדרת צינורית ישירות לחלל הבטן.

הטיפול המוצע במקרים של אנצפלופתיה

מדובר בסיבוך נדיר מאד וחריף מאד. שחמת הכבד יכולה לגרום במקרים מסוים למחלה נוספת בשם "אנצפלופתיה", הפוגעת בתפקודי המוח. הסיבה לכך קשורה בעובדה שהכבד, לאחר שנפגעו רקמותיו הבריאות, איננו מסוגל לסלק את הרעלים המזיקים מהגוף, מה שמוביל להצטברותם באזורים שונים, לרבות במוח. הדבר מוביל לפגיעה בתפקודי המוח, לטשטוש, לבלבול במצבים מתקדמים מאד לתרדמת.

השתלת כבד

במקרים חמורים במיוחד, כשהכבד איננו מתפקד כלל, מוצעת השתלת כבד, שהיא הדרך היחידה שיכולה להציל חיים. ההליך כולל החלפתו של הכבד הפגוע בכבד בריא, הניתן על ידי תורם. הליך זה מורכב מאד ומוצע במקרים בהם אפשרויות אחרות אינן מתאימות או אינן יכולות לעזור לחולה.

 

אולי יעניין אותך גם:

חוקרים בדקו אם צריכה מתונה של קפה יכולה להקטין סיכוי לשחמת הכבד