מצבים מפתיעים שעלולים להשפיע על הכבד

מצבים שעלולים לגרום לפגיעה בכבדרכיבי תזונה, משקאות ותוספים מלאכותיים, הידועים כמזיקים למערכות שונות בגוף, עלולים להזיק במיוחד גם לכבד. מאמר זה סוקר את הרכיבים הנמצאים במזונות ומשקאות, המשפיעים על מחלות כבד.

סוכר ופגיעה בכבד

עודף סוכר מזיק לשיניים אך גם לכבד. איבר זה משתמש בסוג אחד של סוכר, הנקרא פרוקטוז, כדי לפרק שומן. עודף סוכר מזוקק וערכים גבוהים של סירופ תירס גורמים להצטברות שומן שעלולות להוביל למחלת  כבד.

מספר מחקרים מראים שסוכר עלול להזיק לכבד כמו אלכוהול, גם אם אדם אינו סובל מעודף משקל. זוהי סיבה אחת נוספת להגביל מזונות עם סוכרים מוספים, כגון משקאות קלים ממותקים, מאפים וממתקים.

צמחי מרפא

גם אם התווית מציינת שרכיב מסוים הוא "טבעי", הוא עשוי להזיק לגוף. לדוגמא, מספר אנשים משתמשים בצמח שנקרא קאווה להתמודדות עם תסמיני גיל המעבר או על מנת להירגע.

אך מספר מחקרים מראים כי צמח זה עלול להפריע לתפקוד הנכון, ולהוביל להפטיטיס וכשל בכבד. מומלץ תמיד להתייעץ עם הרופא טרם השימוש בצמחי מרפא על מנת לוודא שהם בטוחים.

קילוגרמים עודפים

עודף שומן עלול להצטבר בתאי הכבד ולהוביל למחלת כבד שומנית שאינה אלכוהולית (NAFLD). כתוצאה מכך, הכבד עלול להתנפח, ועם הזמן להקשיח ולהפוך לרקמת צלקת בכבד, במצב אותו מכנים הרופאים שחמת הכבד.

אדם עלול לסבול ממחלת כבד שומנית שאינה אלכוהולית אם הוא סובל מעודף משקל או השמנת יתר. גורמים נוספים הם גיל העמידה, או מחלת סוכרת. ניתן לעצור את המחלה באמצעות דיאטה ופעילות גופנית.

טעויות מתרחשות

רופא או אחות אינם מקפידים על חיטוי מחט הזריקה בה הם משתמשים לטיפול, או שאנשים מזריקים סמים שאינם חוקיים, וחולקים מזרק. המחט אינה הבעיה, אלא תכולת הזריקה. הפטיטיס C עלול להתפשט דרך הדם.

גם אם הטעות התרחשה פעם אחת בלבד, או שאדם נמצא בסיכון גבוה מסיבות אחרות, כגון איידס או שהאם סבלה מהפטיטיס C במהלך ההיריון, יש להיבדק.

פחות אלכוהול מכפי שחושבים

רוב האנשים יודעים ששתייה מוגזמת של אלכוהול מזיקה לכבד. אך לא כולם מבינים מהי כמות מוגזמת, ועלולים לסבול מבעיות כבד מבלי להיות אלכוהוליסטים או מכורים לאלכוהול.

קל לשתות יותר מכפי שאתם חושבים, ובקבוקים רבים עשויים להכיל הרבה יותר ממנה רגילה, שהיא חמש גרם יין, מעט יותר מחצי כוס, שליש בירה או מנה קטנה של משקה חריף. אם אתם שותים, הקפידו על מתינות, שהיא משקה אחד ביום לנשים ועד שני משקאות ליום לגברים.

אצטמינופין – כשאדם סובל מכאבי גב, כאבי ראש או הצטננות, הוא משתמש במשככי כאבים. יש להקפיד לקחת את המינון הנכון! אם אתם לוקחים בטעות יותר מדי תרופות המכילות אצטמינופין, למשל, גלולה לכאבי ראש וגלולה אחרת להתקררות, ושתיהן מכילות אצטמינופין, הן עלולות להזיק לכבד. יש לבדוק את המינון הנכון המומלץ לצריכה ביום אחד.

עודף ויטמין Aהגוף זקוק לוויטמין A וניתן לקבלו מצמחים כגון פירות וירקות טריים, במיוחד אדומים, כתומים וצהובים. אך אם אתם לוקחים תוספים המכילים מינונים גבוהים של ויטמין A, הם עלולים להזיק לכבד. יש להתייעץ עם הרופא טרם נטילת כל תוספי ויטמין A העלולים להזיק.

משקאות קלים – מחקרים מראים שאנשים ששותים הרבה משקאות קלים נוטים יותר לסבול ממחלת כבד שומנית שאינה אלכוהולית. המחקרים אינם מוכיחים כי המשקאות הם הגורם למחלה, אך אם אתם שותים הרבה משקאות מוגזים, הסיכון למחלה מהווה סיבה טובה להחליף את המשקאות.

שומן טראנס – זהו שומן מעשה ידי אדם הנמצא במספר מאפים ומזונות ארוזים. תזונה עשירה בשומני טראנס מגבירה את הסיכוי לעלייה במשקל, ונזק לכבד. יש לבדוק את רשימת החומרים, וגם אם התווית מציינת "אפס" גרם של שומן טראנס, המזון עדיין עשוי להכיל תוספת קטנה.