מהם התסמינים של סרטן הכבד?

תסמינים לסרטן הכבדהכבד, שנמצא באזור הבטן העליונה, מחולק לאונות והוא נחשב לאיבר גדול מאד. הוא אחראי על ייצור החלבונים, מיצי מרה, סילוק חומרים שאינם רצויים או נדרשים לגוף וגם פירוק המזון.

סרטן הכבד, הנחשב בשכיחותו לחמישי מבין סוגי הסרטן, יכול להתפשט בצורה מהירה מאד במידה ולא מטפלים בו או מזהים אותו בשלבים המוקדמים. הוא מופיע אצל 1 מתוך 100 אנשים ושכיח יותר אצל גברים ואצל בני 50 ומעלה.

סוגים שונים של סרטן הכבד

ישנם שני סוגים של סרטן הכבד: סרטן כבד ראשוני, המתפתח ברקמות הכבד וכשהוא בשלביו המוקדמים קשה מאד לטפל בו, או סרטן כבד משני, המתפתח באיבר אחר אך מתפשט בגוף ומגיע גם אל העבד באמצעות מחזור הדם.

הסיבות לסרטן כבד

כשמדובר בסרטן כבד משני, הסיבה לכך היא התפתחות של תאים סרטניים במקום אחר בגוף, שהגיעו גם אל הכבד. סיבות נוספות לסרטן כבד יכולות להיות מומים מולדים בכבד, שחמת הכבד או מחלה גנטית בשם "המוכרומטוזיס", הבאה לידי ביטוי באגירת כמות רבה מאד של ברזל.

הסימפטומים למחלה

מרבית הסימפטומים, הנלווים לסרטן הכבד, יופיעו בשלבים מתקדמים, ולכן זיהוי המחלה בשלביה המוקדמים הוא אתגר לא פשוט. הסימפטומים הנלווים לסרטן יהיו לרוב אובדן של תיאבון וגם ירידה בלתי מוסברת במשקל, אי נוחות בחלק העליון של הבטן וגם כאב בכתף הימנית, צהבת הנגרמת בשל חסימת דרכי המרה, הצטברות של נוזלים בבטן בעקבות פגיעה בכבד ובמערכת הלימפה שבאותו אזור וגם תחושת תשישות ועייפות.

סימפטומים אלה יכולים לרמוז גם על בעיות אחרות, הקשורות למערכת העיכול או לאיברים אחרים בגוף, ולכן חשוב לבצע אבחון נכון ומדויק בעזרת המומחים בתחום כדי לבדוק אם אכן מדובר בסרטן הכבד או שמא במחלה או בתופעה אחרת.

במקרים בהם מדובר בסרטן המעי הגס והחלחולת בכבד לא תמיד יופיעו תסמינים בשלבים הראשונים ובמשך תקופה ארוכה. בשלב המתקדם יותר, כשיופיעו, יהיו אלה תסמינים כמו אי נוחות באזור הבטן העליונה בשל כבד מוגדל, צהבת, הצטברות של נוזלים בחלל הבטן, עייפות קיצונית, טחול מוגדל, תיאבון מופחת ולכן גם ירידה לא ברורה במשקל, ישנוניות ובלבול בשל הצטברות רעלים במוח.

כשמדובר בסרטן שניוני של הכבד, שמקורותיו הם אחרים, כמו סרטן השד, סרטן הלבלב או גידולים נוירואנדוקריניים, ייתכנו תסמינים זהים, מעבר לאלה, האופייניים לאותו הסרטן, ששלח את גרורות אל הכבד.

אבחון המחלה – חשוב להתייחס לתסמינים

האבחון נעשה תוך התייחסות לתסמינים שמהם סובל המטופל וכולל לרוב שורה של בדיקות. בדיקה גופנית היא הבדיקה הראשונה שנעשית ובעזרתה ניתן להתייחס לסימני המחלה השונים, כמו הופעת גודים או ירידה במשקל.

גם ההיסטוריה הרפואית של המטופל היא פרמטר הנלקח בחשבון, ובמיוחד אם הוא סבל או סובל מדלקות בכבד. בדיקת אולטרסאונד היא בדיקה נוספת שמבצעים ועוזרת לבחון את האיברים הפנימיים וגם CT.