סרטן הכבד: הסוגים וסיכויי ההישרדות

סוגי סרטן הכבד ושיעורי הישרדותהכבד מסנן ברציפות את הדם הזורם דרך הגוף, וממיר חומרים מזינים ותרופות שנספגות בדרכי העיכול, לכימיקלים מוכנים לשימוש. הכבד מבצע תפקודים חשובים רבים אחרים בגוף, כגון הסרת רעלנים ומוצרי פסולת כימיים אחרים מהדם, ומכין אותם להפרשה מהגוף.

היות וכל הדם בגוף חייב לעבור דרכו, הכבד נגיש באופן בלתי רגיל לתאי הסרטן הנעים בדם, ולעתים הוא מושפע מסרטן כבד ראשוני, המתרחש בכבד, או מסרטן הנוצר בחלקים אחרים של כגוף ולאחר מכן מתפשט לכבד.

רוב סוגי סרטן הכבד הם הסוג המשני או מסוג גרורות, כלומר, התחילו במקום אחר בגוף. סרטן כבד ראשוני מתרחש בעיקר בשל השכיחות של הפטיטיס, מחלה הנגרמת כתוצאה מהידבקות בווירוסים, הגורמים לסרטן הכבד.

מספר סוגי גידולים יכולים להיווצר בכבד

חלק מהגידולים נחשבים לשפירים, וחלקם סרטניים, העלולים להתפשט לחלקים אחרים של הגוף, במצב הנקרא גרורות. גידולים אלו נוצרים כתוצאה מגורמים שונים ומטופלים באופן שונה מגידולים שאינם גרורות. התחזית לבריאות או להחלמה תלויה בסוג הגידול שאובחן.

גידולים שפירים נפוצים יותר לשל הכבד כוללים:

  • המנגיומה
  • אדנומה בכבד
  • היפראפלזיה מוקדית
  • ציסטות
  • ליפומה
  • פיברומה
  • ליומיומה.

אף אחד מגידולים אלו אינו מטופל באופן זהה לטיפול הנקבע לסרטן הכבד. גידולים אלו עשויים להזדקק להסרה כירורגית אם הם גורמים לכאב או לדימום.

"שיעורי ההישרדות שלך הם חמש שנים": למה התכוון הרופא?

הסטטיסטיקה על התחזית לסוג מסוים ושלב של סרטן הכבד נקבעת ברוב המקרים כשיעורי הישרדות של חמש שנים, אך אנשים רבים חיים יותר, ולעתים קרובות הרבה יותר מחמש שנים. שיעור ההישרדות של חמש שנים נקבע כאחוז האנשים שחיים לפחות חמש שנים לאחר שאובחנו עם סרטן הכבד.

לדוגמא, שיעור הישרדות של חמש שנים בחמישים אחוזים, פירושו כי חמישים מתוך מאה אנשים שסבלו מסרטן זה עדיין בחיים חמש שנים לאחר האבחון. יחד עם זאת, יש לזכור כי רבים מאנשים אלו חיים הרבה יותר מחמש שנים לאחר האבחון. אך יש לזכור ששיעורי ההישרדות היחסיים של חמש שנים הם הערכות, והתחזית של כל חולה סרטן הכבד יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים פרטניים לו.

סיכויי הישרדות מסרטן הכבד אינם מספרים את כל הסיפור

שיטה מדויקת יותר להערכת השפעת סרטן הכבד על סיכויי ההישרדות היא בחינת שיעורי ההישרדות היחסיים. שיעורים אלו משווים חולי סרטן לאנשים באוכלוסייה הכללית. לדוגמא, אם שיעור ההישרדות היחסי של חמש שנים לסוג סרטן הכבד והשלב בו אובחן הם חמישים אחוזים, פירוש הנתון הוא כי לאנשים עם סרטן זה יש בממוצע כחמישים אחוזי סיכויים לחיות לפחות חמש שנים לאחר שאובחנו.

אך יש לזכור ששיעורי ההישרדות הם הערכות שיכולות להשתנות בהתאם למספר גורמים פרטניים לכל חולה סרטן הכבד. הרופא יכול להסביר לחולה כיצד מספרים אלו רלוונטיים למקרה שלו, היות והוא בקיא בפרטי המחלה האישיים.