אלו הוויטמינים שיש לצרוך אם רוצים למנוע כבד שומני

ידוע כי אלכוהול עלול לגרום למחלות כבד חמורות. יחד עם זאת, כבד שומני עלול להיות תוצאה של גורמי סגנון חיים ותזונה, אלו הוויטמינים שיש לצרוך אם רוצים למנוע כבד שומניללא שום קשר לצריכת יתר של משקאות אלכוהוליים. מחקר ישראלי חדש גילה שצריכת ויטמינים מסוימים יכולה לשפר את מצבו של הכבד ואף למנוע את תופעת הכבד השומני.

מה גורם להתפתחותו של כבד שומני?

שומנים שונים מגיעים לכבד באמצעות כלי הדם. זוהי תופעה טבעית, אך הבעיה מתחילה להיווצר כאשר הרבה שומן נכנס ורק מעט שומן יוצא מהכבד. יתר שומן בכבד מקושר בדרך כלל למאפייני חיים ותזונה או מחלות רקע כדוגמת סוכרת. נמצא כי תנגודת לאינסולין, צריכת מזונות שמנים, חוסר בפעילות גופנית, אורח חיים יושבני, מעלים מאוד את הסיכון למחלות כבד, גם ללא קיום מחלות אחרות. בשולי הדברים נציין כי צריכת אלכוהול, מחלות מעי דלקתיות או מחלות כבד שונות עלולים לגרום להתפתחות כבד שומני אך אנו עוסקים כאן במצב זה המאפיין את האוכלוסייה הבריאה, בדרך כלל.

בכוחם של אילו וויטמינים לשמור על בריאות הכבד?

הכבד השומני הוא אחד המצבים הנפוצים, אך גם הבלתי מאובחנים. אדם יכול לסבול ממצב רפואי שכזה, מבלי לחוש שום סימפטום ראוי לציון. הצטברות תאי שומן בכבד פוגעת אט אט ביעילות תפקודו של הכבד ועלולה לגרום למצבים דלקתיים ולאחר מכן הצטלקות של אזורים רבים בכבד, שמורידים עוד יותר את ספיקתו. הבשורות הטובות הן שניתן למנוע את ההתדרדרות, אפשר למנוע שחמת או סרטן על ידי שינוי סגנון החיים בשילוב ויטמינים, בעיקר ויטמין C וויטמין E.
מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה וזכה לתהודה בין לאומית ביקש לבדוק עד כמה ישפיעו הוויטמינים הללו על רמת השומן בכבד. המחקר נערך בקרב מאות אנשים שהתבקשו לפרט לאורך זמן על הרגלי התזונה שלהם. מתוך הנבדקים, כשליש נמצאו עם כבד שומני והחוקרים בדקו את הקשר של המחלה לצריכת הוויטמינים השוטפת. ניתוח הנתונים העלה כי מי שצורך קצובה מספקת של שני הוויטמינים הללו מוריד ביותר משליש את הסיכוי לכבד השומני.

רשימת מאכלים המכילים ויטמין C:

  • אננס
  • תפוז
  • קלמנטינה
  • אשכולית
  • עגבניות
  • תותים
  • מלון
  • כוסברה
  • כרוב ניצנים
  • דגני בוקר
  • פלפל צהוב
  • ברוקלי
  • קיווי
  • כרובית

רשימת מאכלים המכילים ויטמין E:

  • סלמון
  • תרד
  • שקדים
  • בוטנים
  • אגוזי מלך
  • עלי סלק
  • דוחן
  • אוכמניות
  • מנגו
  • נבטי חיטה

האם זה מומלץ לצרוך ויטמינים בתוספים?

הכבד בנוי משני חלקים (אונות) ויש לו תפקיד חיוני, בסילוק פסולת ופירוק חומרים רעילים. על מנת לפעול, הוא זקוק לאספקה מתמדת של דם. מלבד סילוק רעלים בדרך של פירוק, הוא גם מהווה בית חרושת לחלבונים ומהווה “מחסן לשעת חירום” ובו נאגרים סוכרים, ויטמינים, ברזל ועוד. אי לכך, ירידה בתפקודו פוגעת באופן רב שכבתי בתפקוד הגוף ובריאותו.
החוקרים מזהירים כי אין לראות במחקר המלצה ליטול תוספי ויטמינים E ו-C ללא הגבלה. צריכת יתר עלולה להביא לצרות משלה ולכן הכלל הוא – איזון. ישנה עדיפות להסתמכות על עקרונות של תזונה בריאה, הכוללת ויטמינים בצורתם הטבעית. על מנת לשפר את תפקוד הכבד ובריאותו, כדאי להפחית את צריכת השומן בכלל, להעדיף שומנים בלתי רוויים, להמעיט בצריכת פחמימות ולהעדיף מזונות מלאים. ממתקים ומזון מעובד – כדאי להתרחק. מי שיקפיד על צריכת פירות וירקות העשירים בוויטמינים הללו ביחד עם פעילות גופנית יקטין במידה רבה את הסיכוי למחלה ולכל התסמינים הנלווים לירידה בתפקוד הכבד.

לא רק ויטמינים, גם שמירה על אורח חיים בריא מסייעת

בדומה למחלות אחרות הקשורות לסגנון חיים מודרני ותזונה לקויה, גם הטיפול בכבד שומני צריך להתחיל בחינוך לתזונה נכונה. עם העלייה בהשמנה של הציבור, עולה מאוד גם שיעורם של הסובלים ממחלות כבד. עד כה, טרם נמצאו תרופות יעילות ש”מרפאות” את הכבד מעודפי השומן בצורה מלאכותית. ירידה הדרגתית במשקל, תזונה מאוזנת שכוללת את הוויטמינים E ו-C מומלצת החל מגיל ילדות ועד לגיל מבוגר.
מקורות ולקריאה נוספת:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nonalcoholic-fatty-liver-disease/symptoms-causes/syc-20354567
https://liverfoundation.org/for-patients/about-the-liver/diseases-of-the-liver/non-alcoholic-fatty-liver-disease/